Surexpo 2006
Prezentujemy genezę, historię i założenia rozpoczynającej się w czwartek wystawy Surexpo w Warszawie. Jakie tak naprawdę jest znaczenie targów dla całej branży rozrywkowej.
GENEZA:
Do roku 1989 nie było w Polsce organizacji odrębnych targów dla sektora rozrywki i gier, gdyż sektor ten istniał wyłącznie w strukturze jednej firmy czyli ZPR.
Pierwszą taką wystawę zorganizował Garry Robinson z Londynu i Georgie Herman z Los Angeles. Odbyła się w kwietniu 1991 roku w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. Kolejne edycje, zorganizowane przez ww. panów, odbyły się w latach 1992 i 1993.
W roku 1994 George Herman ulegając sugestiom Stowarzyszenia Właścicieli Urządzeń Rozrywkowych zorganizował czwartą wystawę w pawilonie na terenie targów katowickich. Była to najmniejsza z dotychczas organizowanych wystaw, zgromadziła bowiem tylko 16 wystawców.
W roku 1995, w salach hotelu „Victoria” w Warszawie, odbyła się wystawa WOAM (World of Amusement). Liczba wystawców wzrosła tu do 33 firm. Po raz pierwszy pojawił się wśród wystawców hiszpański Falgas.
W latach 1996-1999 sektor automatów, bilarda i urządzeń rozrywkowych odbywał się w ramach międzynarodowych targów „Sport i Rekreacja” (warszawski „Torwar”, później tereny AWF).
We wrześniu 2000 roku odbyła się pierwsza EXPOLONIA zorganizowana przez Josefa Nagy z bratysławskiej Bruno Agency na terenie torów wyścigów konnych Służewiec pod namiotem o powierzchni 2500 m2. Zgromadziła ona 70 wystawców, w tym 35 krajowych.
Kolejna edycja EXPOLONII odbyla się w roku 2001 na terenie warszawskiego Centrum EXPO XXI. Tym razem pojawiło się tylko 25 wystawców.1
W roku 2002 EXPOLONIA zgromadziła zaledwie 10 firm, bowiem na wniosek polskich firm organizacja wystawy branżowej została powierzona firmie WIGOR z Wrocławia – tak zrodził się Salon SUREXPO. Pierwsza edycja odbyła się we wrocławskiej Hali Ludowej, gdzie ofertę swoją zaprezentowało 99 firm, co oznaczało ogromny sukces w porównaniu ze wszystkimi pozostałymi wystawami branżowymi.
Z roku na rok liczba wystawców SUREXPO rosła.
W roku 2005 impreza została przeniesiona do warszawskiego Centrum EXPO XXI.
Rok 2005 i 2006 obfituje w liczne przekształcenia i konsolidacje firm sektora rozrywki, stąd złudnie wubiegłorocznej i tegorocznej edycji udział bierze mniejsza liczba firm – odpowiednio 126 i 115.
ZAŁOŻENIA:
SUREXPO ma być miejscem, gdzie mogą się spotkać mali i wielcy producenci, dystrybutorzy i operatorzy urządzeń rozrywkowych z kraju i zagranicy. Impreza ta ma przecież zapewnić kontakty handlowe, wymianę doświadczeń, jest też corocznym miejscem spotkań mającym na celu integrację i wymianę poglądów na wielu płaszczyznach.
Chcąc jeszcze bardziej rozpowszechnić Salon, od roku 2005, podjęliśmy decyzję o wyjazdach i osobistym spotkaniu z wystawcami targów w Londynie, Rimini oraz w Paryżu. Tego typu działania pozwalają na zdobywanie nowych doświadczeń oraz bezpośredni kontakt z branżą i przybliżenie obecnej sytuacji na rynku polskim.