Totolotek padł ofiarą cyberataku. Wyciekły poufne dane klientów



Totolotek informuje klientów o ataku hakerów
Wielu klientów Totolotka otrzymało dziś drogą mailową informację, że firma bukmacherska padła ofiarą cyberprzestępstwa, a co za tym idzie wyciekły dane klientów. Z naszych informacji wynika, że jeszcze nie wszyscy gracze otrzymali tego typu informację, ponieważ cały czas trwa proces ich wysyłania. Można się więc spodziewać, że każdy kto miał złożone konto w Totolotku przed 22 lipca 2019 rokiem otrzyma stosownego maila.
Totolotek zaleca ostrożność
Operator w mailu poinformował, że w rezultacie ataku, doszło do zaszyfrowania części archiwalnych danych, dotyczących okresu sprzed 22 lipca 2019 r. Co prawda w chwili wykrycia nieprawidłowości systemy IT bukmachera zostały odłączone od sieci, celem zapobieżenia możliwości dostępu do danych Totolotek S.A. przez osoby nieuprawnione, ale zagrożenie i tak istnieje. W niepożądane ręce mogły bowiem trafić następujące dane: login, email, numer telefonu, imię, nazwisko, płeć, data urodzenia, numer dowodu osobistego, PESEL, adres zamieszkania, czy numer rachunku bankowego.
– Dane te mogą zostać użyte do (przykładowo) założenia konta w systemie informacji kredytowej, aby monitorować aktywność kredytową, zaciągnięcia zobowiązań finansowych w instytucjach pozabankowych, założenia konta w serwisie społecznościowym, kierowania do Pani/Pana niezamówionych informacji handlowych drogą pocztową lub za pomocą poczty email – czytamy w informacji od Totolotka.
Bukmacher zaznacza, że sprawę zgłosił do odpowiednich instytucji i organów ścigania, ale zachęca również graczy do prewencji: – Zachęcamy do rozważenia możliwości podjęcia następujących czynności, w celu zminimalizowania ryzyka związanego z ewentualnym wykorzystaniem Państwa danych przez osoby nieuprawnione: regularnego zmieniania haseł do Państwa konta, nieotwierania wiadomości od nieznanych nadawców, sprawdzenia Państwa historii kredytowej, zastrzeżenia kont w odniesieniu do których możliwe było uzyskanie dostępu na podstawie ww. danych, zastrzeżenie dowodu osobistego oraz natychmiastowe poinformowanie Policji, jeśli powezmą Państwo informacje, że jakiekolwiek z tych danych zostały wykorzystane przez osoby trzecie.
Informacja do klientów
Poniżej zamieszczamy komunikat, który otrzymali dziś klienci Totolotka:
Z ustaleń prowadzonego przez nas postępowania wyjaśniającego wynika, że w dniu 30 września 2021 r. Totolotek S.A. padł ofiarą przestępstwa (cyberataku). W rezultacie tego ataku, doszło do zaszyfrowania części archiwalnych danych, dotyczących okresu sprzed 22 lipca 2019 r. W chwili wykrycia nieprawidłowości nasze systemy IT zostały odłączone od sieci, celem zapobieżenia możliwości dostępu do danych Totolotek S.A. przez osoby nieuprawnione.
W ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego nie udało się wykluczyć możliwości, że osoby nieuprawnione mogły mieć dostęp do wskazanych poniżej danych. Kierując się troską o prywatność i bezpieczeństwo naszych klientów, przesyłamy więc niniejszą informację na temat danych, które mogły zostać ujawnione, możliwych konsekwencji ich ujawnienia oraz środków zaradczych, które można podjąć w celu zminimalizowania ryzyka z tym związanego.
Dane osobowe, do których dostęp mogły uzyskać osoby nieuprawnione, to dane archiwalne według stanu na dzień 21.07.2019 r. mogące obejmować: login, email, numer telefonu, imię, nazwisko, płeć, datę urodzenia, numer dowodu osobistego, PESEL, adres zamieszkania, numer rachunku bankowego.
W związku z tym, nie możemy wykluczyć, że Pani/Pana dane osobowe mogą być wykorzystane przez nieuprawnione osoby. Dane te mogą zostać użyte do (przykładowo) założenia konta w systemie informacji kredytowej, aby monitorować Pani/Pana aktywność kredytową, zaciągnięcia zobowiązań finansowych w instytucjach pozabankowych, założenia konta w serwisie społecznościowym, kierowania do Pani/Pana niezamówionych informacji handlowych drogą pocztową lub za pomocą poczty email.
Jest nam bardzo przykro z powodu tego zdarzenia. Chcielibyśmy podkreślić, że podjęliśmy przewidziane prawem kroki i powiadomiliśmy o tym zdarzeniu właściwe instytucje – w tym organy ścigania oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Podjęliśmy także niezbędne działania, aby podobne zdarzenie nie miało miejsca w przyszłości.
Totolotek S.A. podjął już następujące kroki w celu ograniczenia ewentualnych skutków ataku, tj. serwery zostały permanentnie odcięte od internetu, trwa także proces informatyczny mający na celu utrudnienie oraz uniemożliwienie nieuprawnionego dostępu w przypadku prób przyszłych ataków.
Ponadto, zachęcamy Państwa do rozważenia możliwości podjęcia następujących czynności, w celu zminimalizowania ryzyka związanego z ewentualnym wykorzystaniem Państwa danych przez osoby nieuprawnione: regularnego zmieniania haseł do Państwa konta, nieotwierania wiadomości od nieznanych nadawców, sprawdzenia Państwa historii kredytowej, zastrzeżenia kont w odniesieniu do których możliwe było uzyskanie dostępu na podstawie ww. danych, zastrzeżenie dowodu osobistego oraz natychmiastowe poinformowanie Policji, jeśli powezmą Państwo informacje, że jakiekolwiek z tych danych zostały wykorzystane przez osoby trzecie.
Więcej informacji może Pan/Pani uzyskać pod adresem: odo@totolotek.pl, lub telefonicznie pod numerami
+48 (022) 321 03 40 lub +48 507 002 393 lub +48 507 002 139.